28 października 2012

Tymiankowe pulpety w sosie grzybowym

tymiankowe pulpety z sosem grzybowymFajnie czułam się pisząc o zupie pomidorowej z lanymi kluskami, bo gotuję ją od dawna i ma ona swoją historię w mojej kuchni. Wiele dań jej nie ma w związku z czym często pozostaje mi suchy opis. Co mogę powiedzieć o pulpetach? Po prostu zrobiłam je dla mojego męża. Na początku naszej wspólnej przygody kiedy pytałam go o opinie był dość powściągliwy w słowach ale powoli staje się krytykiem kulinarnym. Więc pulpety były pyszne, ale miały trochę za dużo tymianku. Jestem pewna, że lepsze byłyby ze świeżym więc jeśli masz taką możliwość to się nie wahaj, ale ostrożnie bo dobrze doprawić to ani za dużo, ani za mało. Nie mając bułki tartej, a nie chcąc używać mąki pszennej przyszła mi do głowy zdrowa modyfikacja. Zmieliłam w młynku do kawy płatki owsiane i ich użyłam do zagęszczenia masy. To będzie wersja zdrowsza, ale jeśli nie masz/nie chcesz tego robić możesz użyć bułki tartej. Tymiankowe pulpety w sosie grzybowym z podgrzybków uważam za udane:)
A ponieważ sos grzybowy nie jest zarezerwowany wyłącznie dla pulpetów tutaj znajduje się osobno przepis.

czas przygotowania: 40min
koszt (25 pulpetów): pulpety ok 10zł + sos ok 4zł

Składniki na pulpety:
  • 500g mięsa mielonego (ja użyłam mięsa z szynki)
  • 1/4 cebuli
  • 1 jajko
  • 4 łyżki płatków owsianych
  • natka pietruszki
  • tymianek suszony lub świeży
  • olej
  • sól, pieprz
Składniki na sos grzybowy:
  • 200g podgrzybków
  • pól cebuli
  • 25ml śmietanki 12%
  • natka pietruszki
  • olej
  • sól, pieprz

Przygotowanie:
1. Zaczynam od sosu, posiekaną cebulę podsmażam na patelni, dodaję pokrojone grzyby a po chwili pól szklanki wody i śmietanę. Całość doprawiam natką pietruszki, solą i pieprzem. Całość duszę 15 minut. W razie czego dodaję więcej wody, żeby sos nie był zbyt gęsty.
2. Do miski wkładam mięso mielone, posiekaną drobno cebulę, zmielone w młynku do kawy płatki owsiane, jajko, sól, pieprz, łyżkę oleju, tymianek i natkę pietruszki. Wszystko mieszam dokładnie.
3. Mając pod ręką mąkę, żeby nie kleiły mi się ręce z mięsa lepię kulki i kładę na rozgrzaną patelnię z niewielką ilością oleju. 
4. Pulpety obsmażam ze wszystkich stron, przez co tracą okrągły kształt ale zyskują na smaku.
5. Kiedy pulpety się obsmażą zalewam je sosem grzybowym i duszę przez ok 10 minut co jakiś czas mieszając. Po tym czasie wyciągam jednego pulpeta i sprawdzam czy w środku nie jest surowy. Jeśli nie jest można nakładać na talerz.
6. Podaję z kaszą gryczaną, posypane świeżą natka pietruszki.



Smacznego!

1 komentarz: