23 października 2012

Przecier pomidorowy

Przecier pomidorowy
Do przecieru pomidorowego mam duży sentyment. Robi go mój dziadek i w czasach kiedy zaczęłam mieszkać sama, wtedy jeszcze nie tak daleko bo kilkadziesiąt kilometrów od dziadka, zawsze odwiedzając go brałam zapas przecieru i ogórków kiszonych. I z nich zawsze powstawały zupy pomidorowa i ogórkowa, duży garnek na kilka dni. Robiłam te zupy tak często, że mogłam gotować je niemal z zamkniętymi oczami. Od kilku lat mieszkam tak daleko, że nie jestem w stanie wozić słoików z zapasami po odwiedzinach i przestałam gotować te zupy wychodząc z założenia że bez domowego przecieru nie ma pomidorowej, a na pewno nie TA. Ale tutaj tematem nie jest zupa a przecier pomidorowy. Wreszcie podwinęłam rękawy i sama przecier zrobiłam, żeby móc cieszyć się zupą pomidorową (przepis na dniach). Może i kupowanie pomidorowych specyfików wychodzi taniej albo tak samo w kosztach, i nie trzeba poświęcać im tyle czasu ale nikt nie powie mi, że te ze sklepu są zdrowsze i smaczniejsze.

czas przygotowania: ok 60min + pasteryzacja
koszt: 10zł (dwa litrowe słoiki przecieru) - wszystko zależy od ceny pomidorów za 1kg

Składniki:
  • 2,5kg pomidorów
  • sól, pieprz

Przygotowanie:
1. Pomidory myję i przekrawam na ćwiartki, wrzucam do garnka zalewając niewielką ilością wody żeby nie przywierały do dna i gotuję do miękkości.
2. W trakcie gotowania mieszam i co jakiś czas odławiam skórki z pomidorów, bardziej z nudów, ale później łatwiej jest przecisnąć przecier - w sitku zostaje mniej resztek.
3. Kiedy pomidory się zagotują i lekko rozgotują najpierw tłuczkiem do ziemniaków ugniatam całość, żeby rozdrobnić nieco pomidory a następnie przeciskam do drugiego garnka przez sitko.
4. Doprawiam małą ilością soli i pieprzu i zagotowuję. Gotowy przecier pomidorowy pasteryzuję. Jak pasteryzować przetwory? <-sprawdź



Polecam!

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz