28 lutego 2013

Mleczny koktajl z banana i kiwi + wartości odżywcze

mleczny koktajl z banana i kiwi


Był czas kiedy koktajle robiłam często i teraz wracam do tego zwyczaju. To jeden z moich ulubionych i tych najprostszych. Mleczny koktajl z banana i kiwi jest dość energetyczny za sprawą banana, kiwi dodaje ciekawego posmaku, mleko to odrobina białka. Oczywiście i banan i kiwi zawierają też witaminy. To taka lżejsza przekąska (lżejsza w porównaniu z innymi koktajlami jakie będę proponowała w najbliższym czasie). Taki koktajl można przygotować rano, przelać do butelki i wziąć ze sobą do szkoły, czy pracy żeby się posilić w trakcie. Ja pijam taki w trakcie dnia na tak zwane drugie śniadanie, czasem po treningu. Podaję ilość składników na dwie większe porcje(takie jak na zdjęciu) - łącznie ok 700ml.

Teraz przejdę do wartości odżywczych dla osób, które takie dane interesują.
Mleczny koktajl z banana i kiwi zawiera w jednej porcji ok 7g białka, 50g strawnych węglowodanów i 3,5g tłuszczu - nie mogę powiedzieć ile to dziennego zapotrzebowania bo zależne to jest m.in. od wagi, wzrostu, wieku, aktywności fizycznej, podstawowej przepiany materii - jeśli potrzebujesz pomocy w ustaleniu tych danych mogę Ci pomóc. 4,5g błonnika, jeśli chodzi o witaminy i minerały podam tylko te, które pokrywają co najmniej 20% dziennego zapotrzebowania. tu sprawa jest prostsza bo różnice w wahaniu u różnych osób nie są tak duże. A więc minerały - wapń - 30%(mój jogurt był wzbogacony w wapń), fosfor - 25%, magnez i potas - ok20%, a witaminy - B2, B6, B12, Foliany - po ok 20% i witamina C - 80%! Nawet jeśli nic nie mówią Ci nazwy tych związków i nie wiesz co im zawdzięczasz, ich dostarczanie z dietą jest niezbędne. Podpowiem, że u osób o zwiększonej aktywności fizycznej zapotrzebowanie miedzy innymi na wapń, potas, magnez i witaminy B (które zawiera ten koktajl) jest zwiększone. Węglowodany tutaj zawarte to w większości węglowodany proste dostarczające energii stosunkowo szybko, czyli to zastrzyk energii jeśli masz jej spadek i jest to energia zdrowsza niż baton, drożdżówka itp. Dlatego polecam ten napój szczególnie przy spadku energii w trakcie dnia, osobom aktywnym, po treningu jako taka pierwsza dawka jedzenia, która przyspieszy regenerację. Można by pisać i pisać to jednak podstawowe informacje jeśli masz jakieś dodatkowe pytania zostaw komentarz lub wyślij mi maila.

czas przygotowania: 10min
koszt: ok 2-2,5zł


Składniki:
  • 2 banany (280g - bez skórki)
  • 2 kiwi (180g  bez skórki)
  • 180-200ml jogurtu naturalnego (jeden mały kubeczek, ja używam takiego wzbogaconego wapniem)
  • mleko (ok 80-100ml)
  • ewentualnie łyżeczka cukru lub miodu
  • łyżka soku z cytryny

Przygotowanie:
1. Bardzo proste, banany obieram i dzielę na kilka kawałków, kiwi obieram i kroję w kilka plastrów. Wrzucam je do naczynia w którym będę przygotowywała koktajl.
2. Dodaję jogurt i dolewam mleko tak żeby na miarce sięgało do 700ml, dodaję łyżeczkę soku z cytryny.
3. Wszystko miksuję blenderem, objętość trochę się zmniejszy więc znowu dolewam mleka do 700ml i mieszam łyżką. Po spróbowaniu możesz dosłodzić wg uznania.


Smacznego!

6 komentarzy:

  1. jakie mleko jaki jogurt bo nic nie napisałas

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. mleko 1,5% z kartonu,
      jogurt naturalny - zawartość tłuszczu 2% a dokładniej firmy Krasnystaw +wapń i probiotyk za całe 69gr w Kerfurze:) i w tym wypadku to 175ml.

      Usuń
  2. witam,
    a Ile kalorii ma taki koktajl?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Całość (700ml) ma ok 500 kcal - może się zmienić w zależności od tłustości użytego mleka, jogurtu i dodatku cukru albo miodu.

      Usuń
  3. Ten komentarz został usunięty przez administratora bloga.

    OdpowiedzUsuń
  4. Strasznie gorzki ten koktajl wyszedł

    OdpowiedzUsuń