16 stycznia 2014

Chleb drożdżowy prowansalski, z mąką razową

Chleb drożdżowy prowansalski


Prowansalski chleb drożdżowy powstaje na podobnej bazie co chleb drożdżowy z rodzynkami. Też jest z dodatkiem mąki żytniej razowej ale ma mniej mleka i cukru oczywiście. Za to dodałam do niego zioła prowansalskie, pachnie pięknie- świetnie smakuje z serem, pomidorem, z dodatkiem oliwy. Możesz oczywiście użyć dowolnych ulubionych przypraw. Tak samo jak w przypadku chleba z rodzynkami i każdego drożdżowego wypieku, jest dość czasochłonne bo musi wyrosnąć ale warto czasem w wolny dzień sobie taki chleb drożdżowy wypiec.

czas przygotowania: około 3 godzin
koszt: ok 3,5zł

Składniki:
  • 225g mąki pszennej
  • 125g mąki żytniej razowej
  • 40ml mleka
  • 100ml wody
  • 1 jajko
  • 40g oleju
  • pół łyżeczki cukru (ja użyłam trzcinowego)
  • 1/4 łyżeczki soli
  • łyżka dowolnych przypraw - ja użyłam prowansalskich
Chleb drożdżowy prowansalski


Przygotowanie:
1. Zaczynam od przygotowania zaczynu drożdżowego - opis jak go zrobić znajdziesz klikając w link). Zaczyn możesz przygotować w osobnym naczyniu, ja robię to tak jak jest opisane, czyli w całości odmierzonej mąki robię dołek do którego dodaję pół łyżeczki cukru, drożdże i ciepłe mleko. Odstawiam na 15 minut.
2. Dodaję jajko, wodę, sól, i wyrabiam kilka minut aż ciasto będzie gładkie i zacznie odchodzić od ręki, wtedy dodaję olej i dalej wyrabiam aż ciasto całkowicie będzie odchodziło od ręki. Formuje kulę, zakrywam ściereczką i zostawiam w ciepłym miejscu do podwojenia objętości - około 40-50 minut.
3. Do wyrośniętego ciasta dodaję zioła prowansalskie i jeszcze raz wyrabiam. Znowu lepię kulę, kładę na formę, zakrywam ściereczką i znowu zostawiam do wyrośnięcia  kolejne 40-50minut (aż podwoi objętość).
4. Piekarnik nastawiam na 180 stopni, grzanie góra dół bez termoobiegu i innych gadżetów bo mój piekarnik nie posiada takich opcji i piekę 35-40 minut. Studzę lekko w uchylonym piekarniku.
5. Podaję z masłem i jajecznicą, można zamiast masła polać kromkę oliwą i zajadać z pomidorem, mozarellą albo białym serem.



Smacznego!

1 komentarz:

  1. Gdy spojrzałam na Twój apetyczny chlebek, od razu poczułam głód. Uwielbiam domowe pieczywo, z chęcią też skorzystam z Twoich przepisów. Będę tu zaglądać. Pozdrawiam. Danusia :)

    OdpowiedzUsuń