20 marca 2014

Lasagne inaczej, makaronowe roladki z pomidorami i cukinią

Lasagne inaczej, makaronowe roladki z pomidorami i cukinią


Lasagne inaczej dlatego, że płaty makaronu są zawinięte i powstały makaronowe roladki z pomidorami i cukinią. Powód, dla którego nie zrobiłam lasagne tradycyjnie układając płaty makaronu i przekładając ich farszem to nasza stara historia. Moja i lasagne właśnie. Kiedy robiłam ją ostatnio (daaawno temu, to był pierwszy i ostatni raz), miałam suchy makaron, który trzeba było najpierw podgotować. W efekcie płaty makaronu się posklejały, bo nie chciało mi się ich gotować pojedynczo, uznałam, że to strata czasu. Ich rozmiar był do jednej foremki za duży, do drugiej za mały. Już w czasie zapiekania farsz trochę powyłaził bokami. Przy krojeniu to już w ogóle była masakra, nie wiedziałam jak się do tego zabrać i przełożyć lasagne na talerz. Przy podaniu na stół nie wyglądało to specjalnie, na pewno nie jak apetyczne włoskie danie.. Nie miałabym zamiaru robić lasagne nigdy więcej, gdyby nie to, że jakiś czas temu odwiedziła nas moja mama, która ma do Lidla po drodze i przyniosła nam świeże płaty makaronu. Tego, z którym się nie lubię właśnie.. Musiałam go zużyć, początkowo miałam w planie pociąć go na paski, ugotować i udawać że to tagliatelle.. Ale wpadłam na pomysł wyłożenia na płaty farszu i zawinięcia go w roladki. To było to! Nic się nie rozłaziło, roladki zachowały ładną formę, łatwo było je przenieść przez co na talerzu wyglądały apetycznie, faszerując i zawijając je miałam w pewien sposób wpływ na ich rozmiar, żeby pomieściły się w naczyniu do zapiekania. Super:)
I powiem szczerze, że mam ochotę to powtórzyć czego się nie spodziewałam, ale prędzej zrobię własny domowy makaron niż zdecyduję się na kupne suche płaty, nawet nie mając maszynki do makaronu.
Jeśli chodzi o smak, bardzo mnie to zaskoczyło na plus, strasznie mi smakowało, wielbiciele mięsa mogą do farszu dodać zamiast jednej puszki makaronu ok 300g mięsa mielonego.

czas przygotowania: 25-30min
czas zapiekania: 25min
koszt: przyznaję, że nie wiem ile kosztował makaron bo go dostałam, a dużo zależy od tego jakiego użyjesz - suchego, gotowego świeżego czy własnej roboty - to będzie najtańsza opcja. Więc makaron pominę w podsumowaniu a reszta to ok 13-14zł

Lasagne inaczej, makaronowe roladki z pomidorami i cukinią


Składniki:
  • opakowanie świeżego makaronu do lasagne/własnej roboty świeży makaron albo kupny suchy (ja użyłam makaronu z lidla, który był dostępny podczas tygodnia włoskiego, nie wiem czy normalnie jest w ofercie, w opakowaniu było 5 sporych płatów makaronu i ta ilość była idealna do ilości farszu jaką zrobiłam)
  • 2 puszki pomidorów
  • 1,5 średniej cukinii (ok 500-600g)
  • 50g oliwek
  • kulka sera mozarella (w zależności od producenta ok 100g)
  • 140g sera żółtego
  • 1 spora cebula
  • 4 ząbki czosnku
  • łyżka ziół prowansalskich
  • pół łyżeczki tymianku - najlepiej świeżego
  • olej lub oliwa z oliwek
  • sól 
  • pieprz
  • dodatkowo: świeża bazylia, ziarna słonecznika i sezamu
Lasagne inaczej, makaronowe roladki z pomidorami i cukinią


Przygotowanie:
1. Cebulę kroję w drobną kostkę i szklę na oliwie, dodaję pomidory z puszki i czekam aż sos zgęstnieje. Piekarnik nastawiam na 180 stopni.
2. Cukinię ścieram na tarce o grubych oczkach, dodaję do pomidorów, i doprawiam solą, pieprzem, ziołami prowansalskimi, tymiankiem, przeciśniętym przez praskę albo posiekanym czosnkiem. Farsz nie może być wodnisty więc cały czas gotując na większym ogniu odparowuję większość wody. Kiedy farsz będzie gęsty dorzucam pokrojone oliwki i pokrojoną drobno mozarellę, i szybko mieszam.
3. Na plaster makaronu kładę nadzienie zostawiając brzegi wolne (podczas zwijania farsz rozejdzie się na boki), zawijam w rulonik i układam do naczynia, w którym będę je zapiekać. Po ułożeniu wszystkich roladek posypuję wszystko startym na grubych oczkach żółtym serem.
4. Zapiekam w piekarniku nagrzanym do 180 stopni przez 20 min na środkowym poziomie piekarnika, posypuję ziarnami słonecznika i sezamem i przenoszę jeszcze na 5 minut na najwyższy poziom tak, żeby ser się podpiekł a ziarna zarumieniły.
5. Dekoruję świeżą bazylią.



Smacznego!

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz